FINGERPLAN 2019

Fingerplan 2019

Fingerplan 2019 – Landsplandirektiv for hovedstadsområdets planlægning har opdelt hovedstadsområdet i fire geografiske delområder: 1. det indre storbyområde ("håndfladen"), 2. det ydre storbyområde ("byfingrene"), 3. de grønne kiler og 4. det øvrige hovedstadsområde, bestående af både byområder og landområder.

 

Landsplandirektiv for areal til virksomhed i Allerød Kommune

Sideløbende med lokalplanforslaget, er der udarbejdet forslag til landsplandirektiv for areal til virksomhed i Allerød Kommune, som sendes i høring samtidigt med lokalplanforslaget.

Lokalplanområdet indgår i dag i det øvrige hovedstadsområde, hvor byudvikling og byomdannelse skal være af lokal betydning jf. Fingerplanens bestemmelser.

Eksisterende virksomhed er vurderet til at være en virksomhed af national interesse, og har en størrelse og et opland, der overskrider Fingerplanens definition af en virksomhed af lokal betydning. Formålet med landsplandirektivet er således at sikre virksomhedens udviklingsmuligheder ved at bringe overensstemmelse mellem Fingerplanen og virksomhedens nuværende placering.

Endelig bekendtgørelse af landsplandirektivet vil ophæve og erstatte Fingerplanens bestemmelser for lokalplanens område, som derefter vil indgå i det ydre storbyområde, hvor byudvikling og byomdannelse skal være af regional betydning.

Udnyttelsen af rammerne i landsplandirektivet forudsætter, at den kommunale planlægning indeholder en redegørelse for, hvordan kommunen vil arbejde for at sikre trafikale effekter svarende til i det stationsnære kerneområde.

Virksomheden har i den forbindelse udarbejdet en mobilitetsanalyse, hvori der er udpeget mobilitetsmål med henblik på at opnå trafikale effekter svarende til i det stationsnære kerneområde. I analysen er det beskrevet, hvilke konkrete mobilitetsinitiativer virksomheden vil arbejde med, og hvilken effekt initiativerne forventes at have. Lokalplanen indeholder derudover bestemmelser om bilparkering, der har til formål at understøtte mobilitetsinitiativerne.

Lokalplanen kan først vedtages i forbindelse med endelig udstedelse af landsplandirektivet.

 

Mobilitetsanalyse og mobilitetsmål

På grundlag af de undersøgelser der er foretaget i mobilitetsanalysen, herunder analyser af de eksisterende medarbejderes transportvaner, udtræk fra Transportvaneundersøgelsen udleveret af Erhvervsstyrelsen (nu Bolig- og Planstyrelsen), samt sammenligninger med lignende virksomheder med identiske medarbejdersammensætning mv., fastsætter mobilitetsundersøgelsen et mobilitetsmål for WSA/Widex på en bil-andel på 68-70%.

Dette betyder at målet er, at maks. 68-70% af virksomhedens fremtidige medarbejdere vil benytte bilen i transporten til og fra arbejde. Dette mobilitetsmål er ca. 10% point under den nuværende bil-andel på WSA/Widex. Mobilitetsmålet vil udgøre pejlemærket for de tiltag og tilhørende virkemidler som igangsættes.

Allerede igangsatte mobilitetstiltag
Siden transportvaneundersøgelsen er blevet lavet, har WSA/Widex allerede implementeret en række initiativer til at motivere medarbejderne mod en mere bæredygtig transportform:

WSA/Widex har etableret flere cykelparkeringspladser i kælderen, med direkte adgang for forbedrede bade-/omklædningsfaciliteter.

På baggrund af dialog mellem WSA og Allerød Kommune er der blevet etableret cykelinfrastruktur på Farremosen, i form af en ”2-1 vej” med reserverede cyklistarealer i begge vejsider. Allerød Kommune er bygherre på dette projekt, som blev realiseret i eftersommeren 2020.

WSA/Widex har i sommeren 2020 indgået aftale med FDM vedr. ny samkørsels-app, som gør det nemt for medarbejdere at finde samkørsel inden for snævre tidsintervaller.

Der er i den mellemliggende periode siden 2018 justeret på ankomst- og afgangstider mellem S-tog og bus på Allerød Station, således der i dag potentielt kun er ca. 4 min ventetid mellem de to transportformer.

Endvidere har Allerød Kommune etableret flere højklassede cykelparkeringspladser ved Allerød Station, med det formål at motivere til øget brug af cykel som til-/frabringertransport til Allerød Station.

Parkeringsnorm

Lokalplanen indeholder bestemmelser om et maksimalt antal bilparkeringspladser samt et minimum antal af cykelparkeringspladser til ny bebyggelse.

Parkeringsnormen vurderes at være et effektivt virkemiddel i forhold til at påvirke medarbejdernes transportvaner i en mere bæredygtig retning. Lokalplanen fastsætter derfor en forholdsvis restriktiv p-norm i forhold til hvad der ellers er praksis i Allerød Kommune:

  • Der kan udlægges bilparkering svarende til maksimum én p-plads for hver 100 m2 etageareal til produktions- og industriformål.
  • Der kan udlægges bilparkering svarende til maksimum én p-plads for hver 75 m2 etageareal til kontorformål og lignende.

Den forventede fremtidige fordeling på kontor og produktion/industri er ikke kendt, og da normen for kontor giver det største antal p-pladser og dermed potentielt mest biltrafik, er der i analysen i det følgende kun set på muligt kontorbyggeri. Udvidelse med produktion/fremstilling vil dog lede til de samme konklusioner.

Virksomhedens bygninger i dag indeholder ifølge BBR 24.876 m2 etageareal med anvendelse ”Bygning til kontor”. Virksomheden har 1.100 ansatte.

Der er på nuværende tidspunkt anlagt 799 parkeringspladser inden for lokalplanområdet, hvilket svarer til 1 p-plads pr. 31 m2. Med den fastsatte p-norm i lokalplanen på 1 p-plads pr. 75 m2 ville der kun være 332 p-pladser - der er således i dag et stort overskud af p-pladser i forhold til den foreslåede norm.

46 p-pladser er reserveret bl.a. til besøgende, og 753 pladser kan således anvendes til parkering for de ansatte. Den reelle brug præ Corona var 50 pladser mindre – dvs. 703 pladser og post Corona 75 pladser mindre, dvs. 678 p-pladser.

Parkeringsbehovet med den nuværende transportmiddelfordeling vurderes således at være 0,64 p-plads pr. ansat præ Corona og 0,62 p-plads pr. ansat post Corona.

WSA har aktuelle planer om udvidelse på ca. 15.000 etagemeter og 350 nye ansatte. Lokalplanens bestemmelser muliggør dog op til i alt 100.000 etagemeter svarende til ca. 75.000 etagemeter nybyggeri.

Opførelse af ny bebyggelse vil aktivere lokalplanens parkeringsnormer, som da vil gælde for bebyggelsen i planområdet som helhed.  Allerede eksisterende p-pladser, kan ikke kræves nedlagt, da anvendelsen af disse betragtes som fortsat lovlig anvendelse.

Da der allerede i dag er et stort overskud af parkering i forhold til den foreslåede norm, vil der først kunne etableres flere p-pladser, hvis der nybygges mere end 35.000 etagemeter kontorbyggeri. Indtil da vil de eksisterende 799 p-pladser være mere end p-normens tilladte antal.

Med en forventet udbygning på ca. 15.000 nye etagemeter, vil der således ikke kunne etableres flere p-pladser.

Med en forventning om nogenlunde det samme antal ansatte pr. etageareal og også et fremtidigt behov for p-pladser til besøgende mv. på 46 pladser, så kan antallet af p-pladser til rådighed pr. medarbejder ved forskellige størrelser af nybyggeri opgøres som følger:

Der er som nævnt i dag 0,68 p-plads/medarbejder, men da ikke alle p-pladser benyttes, er behovet reelt kun 0,64 p-pladser/medarbejder præ Corona og 0,62 p-pladser/medarbejder post Corona.

Frem til 35.000 etagemeter nybyggeri fastholdes antallet af p-pladser på 799, men da antallet af medarbejdere vil stige, så falder antallet af p-pladser/medarbejder. Ved mere end 35.000 etagemeter nybyggeri vil p-normen tage fuldt over og antallet af p-pladser pr. medarbejder vil være fast uanset størrelsen af udbygningen.

Ved den forventede udbygning på 15.000 etagemeter vil parkeringsforsyningen falde til 0,52 p-pladser/medarbejder. Sammenlignet med post Corona-behovet på 0,62 p-pladser/medarbejder er der altså tale om et parkeringstilbud, som er 16% mindre end behovet.

Ved en udbygning på 35.000 etagemeter eller mere vil parkeringsudbuddet falde til 0,35 p-pladser/medarbejder, som er 44% mindre end behovet.

Med de angivne p-normer, vil parkeringsforsyningen ved en udvidelse på 15.000 etagemeter blive reduceret med 16% i forhold til det nuværende behov for p-pladser pr. medarbejder.

Med en fuld udbygning til lokalplanens maksimum på 100.000 etagemeter vil parkeringsudbuddet blive reduceret med 44% i forhold til det nuværende behov for p-pladser pr. medarbejder.

Da der ikke er alternative parkeringsmuligheder i nærheden, vurderes det, at de manglende p-pladser vil betyde omtrent lignende reduktioner i mængden af bilbrugere. Måske vil mængden af samkørsel øges noget, men mængden af biler vil blive reduceret.

Med en parkeringsforsyning, som er 16-44% under det nuværende behov, vurderes det at være realistisk at nå mobilitetsmålet som er ca. 10%-point under den nuværende bil-andel på WSA.

Det vurderes således, at de foreslåede p-normer kan sikre, at mobilitetsmålet opnås.

Yderligere mobilitetsinitiativer for opfyldelse af mobilitetsmål
Der er foreslået en række initiativer for at få overflyttet en del af medarbejderstaben fra bilen til mere bæredygtige transportformer. For hvert initiativ er der lavet en vurdering af det enkelte overflytningspotentiale.

Størrelsesordnerne for overflytnings- og reduktionspotentialerne er baseret på en ”partiel vurdering” af det enkelte mobilitetsinitiativ, idet initiativerne sigter mod forskellige målgrupper, både geografisk og adfærdsmæssigt. Der vil sandsynligvis være et vist overlap mellem mobilitetsinitiativerne, f.eks. vil nogle medarbejdere være i målgruppen for flere af initiativerne. Dette er der til dels taget højde for i vurderingerne af de enkelte overflytningspotentialer, der – som tidligere nævnt – er udført på et konservativt skøn. På den baggrund vurderes det samlede overflytningspotentiale at ligge i den lave ende af intervallet, når disse summeres op.

Samlet set vurderes mobilitetsinitiativerne at resultere i en samlet overflytning på 15-20 %, uden den ”game changer”, der ligger i muligheden for hjemmearbejde som følge af Corona-pandemien. Dette svarer til, at bilandelen kan forventes at falde fra de nuværende ca. 79 % til 59-64 %. Medtages det ”passive” tiltag i form af muligheden for hjemmearbejde, forventes bil-andelen at falde yderligere til omkring 55 %, totalt set for medarbejderstaben.

Som følge af overflytningen til mere bæredygtige transportformer vil mobilitetsinitiativerne ligeledes bidrage til en CO2-reduktion fra transporten.

Som opfølgning på mobilitetsanalysen og landsplandirektivet har WSA udformet en erklæring omkring konkrete initiativer som igangsættes parallelt med gennemførelse af lokalplanen, så det sikres, at mobilitetsmålet kan opnås.

 

Den samlede mobilitetsanalyse kan ses under "Øvrige bilag".