Lokalplanens indhold

Lokalplanens formål og områdets anvendelse

Lokalplanen giver mulighed for, at området anvendes til tæt-lav boliger og etageboliger samt fællesfaciliteter til brug for beboerne og boligforeningen.

I tilknytning til boligerne kan der etableres sekundære bebyggelser i form af cykelskure, udhuse, affaldsrum, legehuse, drivhuse mv.

På de ubebyggede områder kan der anlægges veje, stier, parkering, legepladser, opholdsarealer, regnvandsopsamling og -forsinkelse mv.

Lokalplanen rummer endvidere bestemmelser som skal sikre at Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for vejstøj overholdes. De nye boliger opføres i et eksisterende boligområde og bebyggelsen kan som følge heraf opføres under reglerne for «huludfyldning» jf. planlovens § 15, stk. 2, nr. 261, hvilket lemper kravene til hvordan støjen skal håndteres.

 

Veje, stier og parkering

Med lokalplanen ændres adgangsforholdene til området, til en ny overkørsel ved Langkæret. Overkørslen skal ligge mindst 25 meter fra krydset ved Hillerødvej. De hidtidige overkørsler til Hillerødvej og Birkekrogen nedlægges af hensyn til trafiksikkerhed, fremkommelighed og for at undgå uvedkommende gennemkørsel.

Langs Hillerødvej er der tinglyst en vejbyggelinje i 15 meters afstand fra vejmidten. På de arealer, der ligger mellem vejmidten og vejbyggelinjen, må der ikke uden vejmyndighedens tilladelse opføres ny bebyggelse eller tilbygning til eksisterende bebyggelse, foretages væsentlige forandringer i eksisterende bebyggelse, genopføres nedbrændt eller nedrevet bebyggelse eller etableres andre anlæg og indretninger af blivende art.

Inden for lokalplanområdet er fastsat en minimumsbredde på vejens køreareal på 5 meter. Der stilles endvidere krav om, at kørearealet skal indrettes til en maksimal hastighed på 30 km/t. Med denne hastighedsbegrænsning kan kørearealet indrettes enten som shared space, hvor cyklister, fodgængere og bilister færdes på det samme areal, eller med et opdelte køre- og gangarealer hvor bilister, cyklister og fodgængere færdes adskilt. Veje, stier og parkeringspladser skal etableres i henhold til Vejdirektoratets vejledninger om byernes trafikarealer.

Parkeringen i området etableres overvejende på et samlet parkeringsareal i den nordlige del af lokalplanområdet. Dette skal bl.a. sikre afstand mellem de eksisterende boliger mod nord og de nye boliger, som lokalplanen giver mulighed for.

Lokalplanen stiller krav om parkering og adgangsforhold for handicappede i overensstemmelse med gældende regler og vejledninger.

Parkeringspladserne skal forberedes for el-standere i henhold til reglerne i den til enhver tid gældende ladestanderbekendtgørelse.

 

Bebyggelsens udformning og placering

For ejendommen er fastsat en bebyggelsesprocent på maksimalt 50 %, hvilket giver mulighed for opførelse af et samlet etageareal på op til 3.200 m². Boligbebyggelserne kan opføres i op til to etager med en maksimal højde på 8,5 meter og en maksimal facadehøjde på 8 meter. Bygningshøjden måles i forhold til en niveauplan, som godkendes i forbindelse med byggesagen i overensstemmelse med lokalplanens bestemmelser for terrænregulering.


Af hensyn til naboerne er byggefeltet placeret 12 meter fra skellet mod villaområdet, der ligger mod nord. Mellem byggefeltet og det nordlige matrikelskel etableres fælles parkeringsareal. 


Boligerne placeres i 2 klynger på hver side af adgangsvejen omkring 2 grønne opholdsarealer. Nedenstående figur 3 illustrerer, hvordan bebyggelsen kan disponeres.

 

Materialevalg

Bebyggelsen skal gives et ensartet og sammenhængende arkitektonisk udtryk for så vidt angår materialevalg, facade- og tagmaterialer, farver samt dør- og vinduesudtryk.

Bygningsfacader og sekundær bebyggelse skal udføres i tegl, skifer, træ eller kombinationer heraf. Komposit betragtes ikke som træ. Tage skal udføres enten som grønne tage, listepap eller tegl. Se nedenstående figur 6 til illustration af materialevalg.

Af hensyn til omboende må reflekterende og blanke tag-, facade- og byggematerialer ikke anvendes, heller ikke i forbindelse med anlæg til udnyttelse af vedvarende energi.

Ved valg af byggematerialer skal fokuseres på materialer, som ikke indeholder stoffer, der kan forurene jord og grundvand.

Ubebyggede arealer

Terræn
Med lokalplanen fastsættes de overordnede rammer for regulering af terrænet. Lokalplanens bestemmelser skal sikre, at den fremtidige anvendelse af området, herunder placering af bebyggelsen, indpasses i forhold til de omkringliggende bebyggelser og veje. Af hensyn til naboerne vil den nye bebyggelse blive lagt lavere end de bygninger, der nedrives.

Af figur 7 fremgår et snit, som viser dels hvordan eksisterende terræn og bebyggelse ser ud i dag dels hvordan terrænet kan reguleres og bebyggelsen placeres i overensstemmelse med lokalplanens bestemmelser. Snittet er nord-/sydgående og ligger vest for byggefelt 1, jf. kortbilag 3.

 

Beplantning
Arealet mellem bebyggelsen og Hillerødvej skal, som følge af vejbyggelinjen friholdes for bebyggelse. For dette areal samt arealerne mellem bebyggelsen og vejene, Langkæret og Birkekrogen fastsætter lokalplanen, at der alene kan etableres levende hegn og busketter med en maksimal højde på 1,5 meter samt enkelte solitærtræer. Det er intentionen af disse arealer kommer til at fremstå som grønne delvis blomstrende arealer med beplantning i form af en hjemmehørende lav urtevegetation med spredte busketter eller levende hegn, hvilket skaber en blød overgang mellem boligområdet og de omkringliggende veje – se figur 8.

Al beplantning på terræn skal bestå af hjemmehørende og gerne blomstrende arter af dansk proveniens og indrettes med henblik på at øge biodiversiteten i området.

For mere information herom se Allerød Kommunes Natur-, Miljø- og Klimapolitik 2030.

 

Opholdsareal
Med lokalplanen stilles krav om, at der skal etableres mindst 20 m2 opholdsareal pr. 100 m2 bolig. Opholdsarealet kan etableres som haver på terræn, altaner eller som ophold på brede altangang.

Den støjmæssige belastning af området fra Hillerødvej gør at der ikke kan etableres altaner eller opholdsarealer mod Hillerødvej.